2014 SEP 11

11.september 2014

dagen idag startede med at vækkeuret gav lyd fra kl. 0600 og så i en ferie!!!! Nå vi kom i bad og var nede for at spise og færdig til at gå ved 0700 tiden. Vi gik ned til sub wayen, og kørte så lige en station den forkerte vej laugh Skaden var ikke stor vi fandt hurtigt det rigtige tog, og kørte mod Ground Zero. I toget var der en sød dame der hjalp os med at komme af det rigtige sted, næsten! Efter at vi var kommet op af sub wayen cirklede vi rundt om Ground Zero, det fandt vi ud af efter nogle omveje. Det var lukket for pøblen, kun familie til omkomne kunne komme ind.  Der var spækket med politi over alt og de var overalt. Vi kunne ikke se noget som helst til de to bassiner der symboliserede tårnene, så vi blesluttede at finde færgen til Staten Island. Vi gik langs water fronten hen til Staten Island Ferry. En god tur på en tre kvarter. Det er en gratis færge der på sin tur til Staten Island sejler forbi Frihedsgudinden. Sejlturen varede en halv times tid. Godt i land skulle vi finde et sted hvor vi kunne tisse og spise i den rækkefølge. Det blev efter lidt gåen rundt en lokal biks. Maden smagte fint. På vej tilbage med færgen blev vi enige om at tage en Cruise ud til Frihedsgudinden og Ellis Island. Ellis Island er noget helt specielt det var her alle immigranter fra Europa skulle registreres. Det er et fint musseum. Vi havde lånt audio guide. Hvor blev det med imigranternes stemmer fortalt om oplevelsen. Det en var rigtig spændende historie. Det vat helt surrealistisk at komme ud i solen igen efter at jeg havde indlevet mig i deres historie i et par timer.

tilbage på fastlandet gik vi gen op til Ground Zero, nu viste vi jo hvor det var. Det tog kun 20 min. At finde det. Vi havde fundet ud af at der blev åbnet for almindelige mennesker kl. 1800, vi spurgte en betjent om hvilken gate der blev åbnet og gik der til.

Kl. 1800 var vi nogle der kom først ind på pladsen. Jeg kan her slet ikke beskrive følelsen af at stå ved de 2 bassiner!!!! Efter at havde cirkuleret rundt i en halv times tid, besluttede vi os til at gå tilbage på hotellet. Broadway gå fra sydspidsen af Manhatten og helt op til Centrel Park. Det tog os 1 1/2 time at gå turen. Vi var tilbage på hotellet kl. 2015. Vi var helt færdige efter at vi havde fået noget at Amerikas historie på 13 timer.

Nedgangen til den Subway Station som ligger under det gamle World Trade Centre. Her stod der også soldater.

Æresvagt for de brandmænd som mistede livet 9. september 2001

Udsigt mod 9/11 Memorial. Man kan ikke set det, men det ligger inden under træerne.

Prominaden, dette stykke hedder Esplanaden.

Da vi sejlede ud til Staten Island blev vi eskorteret af to patruljebåde fra US Cost Gard.

Den del af Staten Island vi så, var ikke prangende. Heller ikke den lokale cafa vi fandt.  Men maden var god.

New York Skyline. Den orange færge der er ved at sejle ind til færgelejet er den færge vi var med til Staten Island.

Lone med New York Skyline i baggrunden.

Lone og Frihedsgudinden.

Det er da et flot par, med en smuk baggrund.

Endnu et selfie.

Rummet ser flot ud som det står nu, hvor det er nyrenoveret.

Men for 100 år siden var det næppe så romantisk for de indvandre

som skulle i gennem regristrering, lægetjek osv før de fik lov at

komme i land i Guds eget land.

Indgangen til den bygning alle indvandre til USA skulle igennem fra 1888 - 1924. Med mindre de kom hertil

på 1. klasse, så fik de lov at komme direkte ind!

9/11 Memorial. I alt sin enkelthed er det et meget smukt mindesmærke.

På en dejlig solskinsdag, bliver det kun smukkere.

Fra stationen her, kom de første brandfolk efter det første fly havde ramt det første tårn. Stationen ligger

kun 100 med fra Nordtårnet. Ikke ret mange brandmænd fra stationen her overlevede.